An Essay About Tribal Wars #5: Dorpsopbouw

We zijn al weer aangekomen bij deel 5 van An Essay about Tribal Wars. In dit deel: dorpsopbouw, hoe bouw je het slimst je dorp uit met genoeg troepen erin?

Dorpsopbouw

Je dorpsopbouw is niet geheel onbelangrijk. Hoewel de meeste mensen inmiddels bijna allemaal hetzelfde doen qua opbouw, is er toch wel over nagedacht. Je kunt een groot aantal gebouwen bouwen. De een zal je van denken: vanzelfsprekend dat je deze uitbouwt, terwijl bij een ander je toch even stilstaat en erbij nadenkt of dat wel zo slim is. We staan even stil bij alle gebouwen:

Hoofdgebouw: Vanuit dit gebouw doe je bouworders uitbrengen en kun je zelfs gebouwen afbreken. Het level van dit gebouw heeft invloed op de snelheid waarmee je uitbouwt en afbreekt.
Kazerne: In dit gebouw kun je de troepen Speervechter, Zwaardvechter, Bijlstrijder en eventueel Boogschutter maken. Boogschutter hangt af van je wereldinstellingen.
Stal: De stal geeft beschikking tot de cavalerie van je dorp. Deze bestaat uit de Lichte Cavalerie, de Zware Cavalerie, Verkenners en eventueel Bereden Boogschutters. Wederom hangt laatstgenoemde af van je wereldinstellingen.
Werkplaats: Hierin maak je Rammen en Katapulten.
Adelshoeve: Een adelshoeve maakt het mogelijk om edelmannen te maken, naast de benodigdheden voor edelmannen. Deze benodigdheden kunnen goudmunten of pakketjes zijn, afhankelijk van je wereldinstellingen.
Smederij: De smederij is de plaats waar je je troepen ontwikkelt. In eerste instantie kun je bepaalde troepen niet meteen produceren. Deze moet je eerst ontwikkelen in de smederij. De ontwikkelingssnelheid hangt af van het niveau van je smederij. Enkel speervechters en zwaardvechters hoef je niet te ontwikkelen en kun je meteen produceren. Bij sommige werelden heb je een 3-tech-systeem als wereldinstelling, die afwijkt van het simpel systeem wat ik zojuist uitlegde. Het 3-tech systeem is in principe hetzelfde, alleen kun je de troepen nog verder ontwikkelen tot level 2 of zelfs level 3. Je kunt maximaal 15 punten verdelen over alle troepen. Hoe hoger het level, hoe sterker ze vechten.
Kerk: Afhankelijk van de wereldinstellingen kan je deze bouwen. Een kerk heb je nodig om het geloof te verspreiden. Op de kaart kun je zien welke dorpen onder je geloof vallen, en deze dorpen zijn dan ook gelovig. Deze zullen sterker vechten dan ongelovige dorpen.
Standbeeld: Afhankelijk van je wereldinstellingen kun je deze bouwen. Hier maak je een ridder en komen je ridderitems ook te staan.
Verzamelplaats: Deze staat standaard al in je dorp. Vanuit hieruit worden je bevelen uitgevoerd over je troepen. Deze kan worden afgebroken en opnieuw worden gebouwd.
Marktplaats: In dit gebouw kun je grondstoffen handelen met andere spelers. Tevens kun je ook grondstoffen los sturen naar bepaalde dorpen van jezelf of van andere spelers. Naar andere spelers zit echter restricties op.
Houthakkers, Leemgroeve en IJzermijn: Uit deze gebouwen haal je grondstoffen, die je nodig hebt bijvoorbeeld om gebouwen te bouwen of troepen te maken. De snelheid waarmee je grondstoffen binnenkomen hangt af van het niveau van deze gebouwen.
Opslagplaats: In dit gebouw worden je grondstoffen opgeslagen. De opslagcapaciteit wordt hoger naarmate je opslagplaats verbeterd in niveau.
Muur: Je muur is je defensieve kracht van het dorp. De muur geeft een bonus aan je troepen in de verdediging.
Schuilplaats: Last but not least. In de schuilplaats worden een paar grondstoffen automatisch “verstopt” bij een aanval. Dit betekent dat je dorp nooit volledig leeg zal komen te staan na een aanval. Het aantal grondstoffen dat je kan verstoppen is afhankelijk van het niveau van je schuilplaats.

Nadat ik de gebouwen heb toegelicht, heb je waarschijnlijk al een idee gekregen welke gebouwen je sowieso volledig moet uitbouwen:

  •  Houthakkers, Leemgroeve & IJzermijn: lijkt me geen uitleg nodig.
  • Opslagplaats ook: ondanks dat ik me kan voorstellen dat iemand zegt: “ik ben actief genoeg, dit hoeft niet.” De opslagplaats kost geen boerderijplaatsen en dus zonde om niet uit te bouwen uiteindelijk.
  • Kazerne & Stal: je troepen moeten gewoon zo snel mogelijk klaarstaan weer. Altijd.
  • Smederij: dit is nodig om een Adelshoeve te bouwen.
  • Muur: het kost weinig boerderijplaatsen, en je dorp moet gewoon zo sterk mogelijk zijn bij het verdedigen.

Standbeeld en verzamelplaats gaan maar tot niveau 1, dus deze zijn altijd al op maximum. Dan blijven de volgende gebouwen over: Hoofdgebouw, Marktplaats, Werkplaats, Schuilplaats en Adelshoeve.
Ik begin met de Adelshoeve. Op een Goudmunten wereld heeft deze als maximum level 1. Kan ik dus vrij simpel over zijn, zit snel aan zijn maximum niveau. Op een pakketjes wereld echter is het maximum niveau 3. Ik zou daar deze ook altijd volledig uitbouwen, maar het hoeft niet. Het kost een beetje bevolking, en geeft terug een beetje punten.
Marktplaats zou ik altijd tot 20 doen. Boven de 20 wordt het een dure zaak qua bevolking, en 110 handelaren is meer dan genoeg om af en toe fatsoenlijk grondstoffen te verdelen over je dorpen.
Dan komt het hoofdgebouw. Hoofdgebouw moet sowieso een minimum van 20 zijn om een Adelshoeve te kunnen bouwen. Op de meeste accounts zal je zien dat deze op 20 blijft staan. Als je echter een zwaar frontaccount hebt waar vaak de muurtjes afgebroken worden en andere gebouwen, kun je ervoor kiezen om standaard 21 of zelfs 22 te doen qua Hoofdgebouw. Het scheelt een beetje tijd wat zeer cruciaal kan zijn.

Dan blijven nog twee gebouwen over. Werkplaats en Schuilplaats. Bij deze twee hangt het zwaar van één ding af: zijn er Kerken op de wereld ja of nee?
Als er geen Kerken zijn, kun je deze gewoon volledig uitbouwen. Als er wel Kerken zijn, is dit een ander verhaal. Als je alle dorpen hetzelfde zou uitbouwen, zouden je Kerkdorpen meer punten hebben dan je andere dorpen en zou je tegenstander je Kerken op deze manier heel simpel kunnen vinden, iets wat je absoluut wilt voorkomen! Door middel van je Werkplaats en Schuilplaats aan te passen, kun je heel simpel je Kerken verbergen! Ik geef een paar voorbeelden van hoe je zou kunnen uitbouwen op een wereld waar Kerken aanwezig zijn. Als een gebouw hieronder niet vernoemd staat, is het volledig uitgebouwd!

  1. Bij 9754 punten heb je de volgende bouwschema’s

Geen Kerk:

Hoofdgebouw 20
Werkplaats 6
Markt 20
Schuilplaats 4

Kerk level 1:

Hoofdgebouw 20
Werkplaats 5
Markt 20
Schuilplaats 4

Kerk level 2:

Hoofdgebouw 20
Werkplaats 5
Markt 20
Schuilplaats 3

Kerk level 3:

Hoofdgebouw 20
Werkplaats 5
Markt 20
Schuilplaats 1

2. Bij 10.000 punten heb je de volgende bouwschema’s

Geen Kerk:

Hoofdgebouw 20
Werkplaats 15
Markt 20
Schuilplaats 3

Kerk level 1:

Hoofdgebouw 22
Werkplaats 11
Markt 20
Schuilplaats 7

Kerk level 2: 

Hoofdgebouw 22
Werkplaats 11
Markt 20
Schuilplaats 7

OF

Hoofdgebouw 21
Werkplaats 8
Markt 22
Schuilplaats 6

Kerk level 3:

Hoofdgebouw 21
Werkplaats 8
Markt 22
Schuilplaats 5

 

Ik kan me voorstellen dat er nu een vraag opkomt: waarom zou je een dorp pakken met minder punten? Het antwoord op die vraag is niets anders dan: boerderijplaatsen. Een minder uitgebouwd dorp – en dus minder punten – kan meer troepen herbergen.

Één reactie op “An Essay About Tribal Wars #5: Dorpsopbouw

  1. In later stadium van het spel zou ik wel een mp lvl 22 aanraden.
    Immers zal je dan meer muntacties doen, en dagelijks moeten gs balanceren wil je alles beetje netjes houden. de 44k gs die je dan extra kan verplaatsen zullen je veel opleveren tijdens muntacties of minder werk tijdens balanceren.

Reacties zijn gesloten.