An Essay About Tribal Wars #6: Troepenopbouw

We zijn alweer aangekomen bij deel 6 van An Essay about Tribal Wars. In dit deel: troepenopbouw, wat is nou precies een goed uitgebalanceerd dorp?

Troepenopbouw Simpel Tech-Systeem

Hoewel ook hier de meeste mensen ongeveer hetzelfde systeem volgen, heeft ook hierbij iemand een keer achterover gezeten en erover nagedacht. Als je iemand toch al vraagt naar een beetje standaard clear, zal deze antwoorden dat dit rond de 6000 Bijlstrijders ligt, 3000 Lichte Cavalerie en 300 Ram. Waarom, en wat is dan een standaard verdedigingsdorp om dat te verdedigen? En wat nou als je tegenstander een andere clear heeft? Ik ga al deze dingen uitleggen aan hand van bepaalde factoren in het spel en bovenstaande tabel.

Ik zal deze tabel eerst even toelichten: Eerst heb je de eenheid. Dan de kosten qua hout, leem en ijzer. Vervolgens het aantal boerderijplaatsen dat de eenheid inneemt. Hierna de aanvalskracht van de eenheid. Vervolgens de verdedigingskracht tegen achtereenvolgens: infanterie, cavalerie en boogschutters. De een-na-laatste kolom staat voor de standaard looptijd in minuten over één veld en de laatste kolom is het aantal grondstoffen dat deze eenheid kan dragen.
Zoals je al merkt is er een onderscheid tussen de eenheden qua infanterie, cavalerie en boogschutters. Hoewel voor sommigen het vrijwel logisch lijkt waar ze onder vallen, kan dat voor anderen niet zijn zoals de Ram en Katapult.
Ik zal de Ridder verder niet meenemen in de toelichting, vanwege het feit dat je maar één Ridder kunt maken en deze dus niet standaard in elk dorp van je kan staan.

Infanterie: Speervechter, Zwaardvechter, Bijlstrijder, Ram, Katapult, Edelman en Burgerwacht (Burgerwacht lijkt qua eenheid heel sterk op de Speervechter).
Cavalerie: Verkenner, Lichte Cavalerie, Zware Cavalerie en Ridder (nee deze staat niet verkeerd!)
Boogschutter: Boogschutter en Bereden Boogschutter.

Even een kleine sidenote over de Ridder. Het kan inderdaad verwarrend zijn dat deze bij Cavalerie staat, net zoals het verwarrend kan zijn waar Ram of Katapult nu bijhoren. De Ridder valt echter altijd onder Cavalerie! Er is één uitzondering op deze regel. Als de Ridder met het scout-item meeloopt met Verkenners, telt de ridder als een scout. Dit betekent dat de Ridder ook zich bij een zodanige aanval waarbij hij scout-item draagt en met enkel Verkenners loopt, de Ridder zich ook zal gedragen als een Verkenner!

Ik begin met het toelichten van de aanvallende kracht van je troepenopbouw, oftewel je clear.
Een aantal eenheden vallen op in de tabel vanwege hun aanvallende kracht. Dit zijn de Bijlstrijder, Lichte Cavalerie, Bereden Boogschutter, Zware Cavalerie en de Katapult. Ik kan me een aantal vragen nu voorstellen:

Waarom zou je 6000 Bijlstrijders maken? De Lichte Cavalerie is sterker in aanvalskracht dan de Bijlstrijder.
Dit klopt. Eén Lichte Cavalerie is inderdaad sterker dan één bijlstrijder. De Lichte Cavalerie heeft een aanvalskracht van 130 terwijl een Bijlstrijder een aanvalskracht van slechts 40 heeft. Wat je echter moet meenemen in deze getallen, is het feit dat de Lichte Cavalerie vier boerderijplaatsen inneemt en de Bijlstrijder slechts één. Dit betekent dat je voor elke Lichte Cavalerie vier Bijlstrijders kan maken, waarvan de aanvalskracht 160 zal zijn. Dit betekent dat de Lichte Cavalerie 30 aanvalskracht laat liggen ten opzichte van de Bijlstrijders.
Ok. Waarom zou je dan Lichte Cavalerie maken?
Dit heeft met zowel recruiteringstijd te maken als met de sterkte van je leger. Als je alleen maar Bijlstrijders maakt, is enkel je Kazerne bezig en doet je Stal niks. Dit betekent dat je opbouwtijd van een clear aanzienlijk langer is en dat je minder vaak kunt aanvallen. Daarbij komt dat je Bijlstrijder Infanterie is, en je Lichte Cavalerie is Cavalerie. Je mist de slagkracht van de Cavalerie dan bij je tegenstander, wat je leger ook nog aanzienlijk zwakker maakt.
Zware Cavalerie is sterker dan Lichte Cavalerie.
Zware Cavalerie neemt zes boerderijplaatsen in en is aanzienlijk duurder dan Lichte Cavalerie. Zware Cavalerie kan wel een optie zijn bij het 3-tech systeem van de Smederij waar ik het eerder over had, maar daar kom ik later op terug.

Wat voor clear bouwen we dan? Zolang je rond die 6000 Bijlstrijders en 3000 Lichte Cavalerie zit, zit je goed. Op een wereld met Boogschutters, moet je wat van die Lichte Cavalerie afhalen en dat opvullen met Bereden Boogschutters. Als je bij de Boogschutters gaat kijken, zie je namelijk dat deze een hele lage verdedigingswaarde heeft tegen andere Boogschutters, en dus ook de Bereden Boogschutter. Omdat de Bereden Boogschutter echter iets achterlaat qua aanvalskracht van de Lichte Cavalerie, en ’n boerderijplaats meer kost, moet je niet teveel van deze maken. Rond de 250 blijkt voldoende te zijn voor die extra kracht tegen Boogschutters. Je kunt ook meer Bijlstrijders maken en minder Lichte Cavalerie, dan wordt je clear wat sterker. Denk er wel aan: de rekruteringstijden worden langer. Dan kun je nog Verkenners toevoegen aan je clear, ook dan moet je weer andere troepen inleveren. Dan heb je Rammen en Katapulten nodig:

Ram: Ram heeft een zeer zwakke aanvalskracht, maar is nodig om de muur van je tegenstander naar beneden te pompen. Ook al heeft de Ram weinig aanvalskracht, de muur van je tegenstander is alles behalve je beste vriend. Hoeveel Ram je moet maken, hangt af van je tegenstanders. In de startfase van het spel, zal je weinig verdediging tegenkomen en zullen de stacks van je tegenstander niet hoog liggen. In deze fase heb je dus ook weinig Ram nodig en kun je deze boerderijplaatsen gebruiken voor andere troepen.

Katapult: De Katapult is puur voor het slopen van gebouwen van je tegenstander. Het hangt er echt vanaf wat je wilt slopen en hoe vaak je dit doet, hoeveel Katapult je wilt bouwen. Ik raad je aan met de simulator te spelen, om te kijken hoeveel Katapult je wilt bouwen. Houdt rekening met de 8(!) boerderijplaatsen die ’n Katapult inneemt.

Dan gaan het we het nu hebben over de verdedigingsopbouw. Hier zit wat meer variatie in, afhangend van wat je nodig hebt en hoe je account is. Hierdoor ga ik wat minder getallen geven.

Gulden Regel: Hoe meer Zware Cavalerie een verdedigingsdorp bevat, hoe zwakker het is.

Dit heeft precies hetzelfde te maken met het feit waarom de Bijlstrijders toch beter zijn dan de Lichte Cavalerie. Boerderijplaatsen. Een verdedigingsdorp dat meer infanterie bevat die goed kunnen verdedigen dan cavalerie, is sterker. Dit vereist echter meer tijd van je Kazerne, en daarom is dit geen aanrader voor accounts die vaak onder aanval liggen. De verdedigende troepen zijn: Speervechter, Zwaardvechter, Boogschutter, Verkenner & Zware Cavalerie. Verkenners zijn zowel in de aanval als de verdediging handig. Als aanvaller wil je informatie winnen, als verdediger wil je voorkomen dat je aanvaller deze informatie krijgt. Een verkenner kan namelijk alleen gestopt worden door andere verkenners. De andere eenheden zal je over het algemeen enkel in de verdediging tegen komen.

Dus wat maakt nou een verdedigingsdorp sterk? Over het algemeen moet elk verdedigingsdorp speer en boog bevatten. Dit zijn allebei zeer sterke verdedigingstroepen die dezelfde snelheid hebben om te ondersteunen. Nu is de vraag: vul je deze aan met Zwaardvechters of met Zware Cavalerie?
We hebben al vastgesteld dat Zware Cavalerie over het algemeen je verdedigingstroepen verzwakt. Om je verdedigingsdorpen dus zo sterk mogelijk te maken, vul je een verdedigingsdorp het beste aan met Zwaard. We laten dit zien door middel van de verzamelplaats:

Met Zwaard:

Zonder Zwaard:

Bij de eerste simulatie (met zwaard), zakt de muur van 20 naar 13. Bij de tweede simulatie zonder zwaard, zakt de muur van 20 naar 12. Verder blijft bij de eerste simulatie 9.671 inwoners leven. Bij de tweede simulatie blijven slechts 8.444 inwoners leven. Dit is een verschil van 1.227 inwoners. Dit is een wezenlijk verschil. Waarom zou je dan nog voor Zware Cavalerie kiezen in plaats van Zwaardvechters?
Dit kan van twee factoren afhangen. Als we in de tabel helemaal bovenin nogmaals kijken, zien we dat Zwaardvechters als standaard loopsnelheid 22 minuten over ’n veld heeft, waar Speervechters en Boogschutters 18 als standaard loopsnelheid hebben en Zware Cavalerie slechts 10. Dit betekent dat de verdediging met Zwaardvechters ten eerste langer loopt. Ten tweede speelt de rekruteringssnelheid een grotere rol. Zware Cavalerie wordt gemaakt in de Stal. Zwaardvechters echter, worden net als Speervechters en Boogschutters gemaakt in de Kazerne. Dit maakt de tijd totdat je verdedigingsdorp volledig bemand is aanzienlijk langer. Het hangt dus van zowel je account (krijgt deze geregeld aanvallen?) en de compactheid van je (stam)cluster af, wat voor jou de beste keuze is!

 

Troepenopbouw bij 3 Tech-Systeem

Ik heb het hier al eens vaker over gehad en nu ga ik dit ook toelichten. Ook al zie je dit Smederijsysteem niet vaak bij de wereldinstellingen (tot nu toe alleen op w5, w10, w16 en w24) zal ik deze toch toelichten omdat ik wel verwacht dat we deze instellingen nog eens gaan terugzien en ook op de oude werelden nog aanwezig is. Ik begin met een screenshot van de smederijpagina op een 3-Tech Smederijsysteem wereld:

Dit is een voorbeeld van een Smederij. Dit is ingesteld voor een verdedigingsdorp op w16. Als je even niet meer weet wat het 3-Tech systeem inhoudt, zal ik de uitleg van de Smederij zoals die bij de dorpsopbouw guide stond hier herhalen:

Smederij: De smederij is de plaats waar je je troepen ontwikkelt. In eerste instantie kun je bepaalde troepen niet meteen produceren. Deze moet je eerst ontwikkelen in de smederij. De ontwikkelingssnelheid hangt af van het niveau van je smederij. Enkel speervechters en zwaardvechters hoef je niet te ontwikkelen en kun je meteen produceren. Bij sommige werelden heb je een 3-tech-systeem als wereldinstelling, die afwijkt van het simpel systeem wat ik zojuist uitlegde. Het 3-tech systeem is in principe hetzelfde, alleen kun je de troepen nog verder ontwikkelen tot level 2 of zelfs level 3. Je kunt maximaal 15 punten verdelen over alle troepen. Hoe hoger het level, hoe sterker ze vechten.

Bij de foto van de Smederij zoals hierboven, zijn alle 15 punten in dat dorp dus al besteed. De eenheden Speer, Zwaard, Verkenners, Zware Cavalerie en Katapult kunnen worden gemaakt in dit dorp en zullen op volle kracht vechten in dat dorp. Als er in dat dorp dus Bijl als ondersteuning staat, zal het zeer zwak vechten en aangezien Bijl al een zwakke verdediger is, zal het ronduit afgeslacht worden. Hieronder een voorbeeld van een offensief dorp:

Hier zie je dus duidelijk dat het een offensief dorp is. Bijl en Lichte Cavalerie zullen beide op volle kracht vechten. Vaak wordt op een 3-Tech wereld gekozen voor Ram op 3 te zetten, of Ram op 2 en Katapult op 1. Vanwege de 15 punten zal je keuzes moeten maken. Deze speler heeft Speer en Zwaard op 3 staan, omdat hij enkel Speer en Zwaard als verdedigingsdorpen op deze wereld maakt. Deze zijn sterk weten wij nu, maar bouwen lang op. Je kunt ervoor kiezen Zwaard niet te doen, en dan kun je de punten in Zware Cavalerie besteden. Dan moet bij Katapult een punt weg, om Zware Cavalerie op 3 te krijgen. Zo werkt het 3-Tech Smederijsysteem toch een beetje anders, en is het gepuzzel met de Smederij.
Hierdoor kun je ervoor kiezen in je clears Zware Cavalerie te stoppen in plaats van Lichte Cavalerie, zoals ik al eerder aangaf toen ik de troepen uitlegde. Hierdoor zal je wat aanvalskracht verliezen, maar sta je verdedigend wat sterker. 

Dit is dan ook weer het einde van de dorps- en troepenopbouw guide. Succes!

2 reacties op “An Essay About Tribal Wars #6: Troepenopbouw

  1. Je vergeet wel te vermelden dat als je geen scouts lvl 2 ontwikkeld in je of dorpen het niet mogelijk is om te farmen(c farmen).

    Een verschil in front off en safe off is dan ook zeker een aanrader. safe off hoef je geen speer en zwaard te ontwikkelen dus scheelt je 4 lvl. hiervan kan je 2 steken in scouts en 1 in ram op 3 ipv lvl 2 zoals in voorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *