Diplomatie, hoe werkt dat?

Helaas heeft deze blog even op zich laten weten. Ik ben helaas heel erg laks geweest met de deadlines. In mijn vorige blog (de 1e in de reeks) heb ik aangekondigd een reeks te houden van 4 blogs over leiderschap. In mijn vorige blog heb ik het gehad over:
–              De leidende rol en;
–              Spelers werven

In deze blog zal ik het hebben over diplomatie.

Wat is een diplomatie en wat is nou precies de waarde van zoiets?

Waarom zou je wel, of juist niet voor een bondgenootschap of NAP kiezen. Dit soort vragen kun je na het lezen van deze blog in grote lijnen beantwoorden. De informatie zal nuttig en begrijpbaar zijn voor de beginnende Tribal Wars speler, maar zeker ook voor de gevorderde. De bloggenreeks zullen verspreid over 12 pijlers gaan waarbij de ene pijler langer en ingewikkelder kan zijn dan de ander.

Afbeeldingsresultaat voor diplomatie

Diplomatie is waarschijnlijk een van de main-taken van een leider. Je zou kunnen zeggen dat de persoon die over diplomatie gaat, in feite de controle over de stam heeft. Diplomatie is vaak bepalend voor de toekomst van de stam.

Wat is diplomatie?

Onthoud altijd dat diplomatie hoofdzakelijk een defensie mechanisme is. Het is een manier om een grote klap te ontwijken, je eigen verdediging te versterken of juist aanvalsmogelijkheden te creëren. Met diplomatie an sich zal je stam nooit versterken, alleen het edelen van anderen dorpen zal dit doen. Samenwerkingen zijn in beginsel vaak nutteloos, het gaat namelijk om het voordeel die je hier uit kunt halen.

Fuseren

Laten we beginnen met fuseren. Fuseren hoeft niet altijd samen te hangen met diplomatie, maar kan er wel bij komen kijken. Om die reden wil ik in deze blog, over diplomatie, het graag hebben over fusies. Veel mensen hebben een afkeer tegen spelers/stammen die gefuseerd zijn. Waarom? Want het is een snelle en makkelijke manier om meer dorpen, territorium, punten en een hogere rang te behalen. Vaak lijkt het een brug te ver om te gaan fuseren, maar wees niet bang om te fuseren als dat de beste optie is. Anderzijds is het natuurlijk wel van belang om te weten óf het de beste optie is.

Het eerste wat je jezelf moet afvragen is of je het nodig hebt. Wat is de toegevoegde waarde van een stam die zich met jouw stam samenvoegt? Wat is hun locatie? Hoe goed en actief zijn ze? En bovenal, hoe valt er met ze te communiceren? Dit zijn een aantal vragen die je jezelf voorafgaand aan een fusie moet stellen. Als bijvoorbeeld je stam zich begeeft in C32, wat zal een fusie met een C65 stam je opleveren? Zouden ze echt de mogelijkheid hebben om je te ondersteunen? Er zijn in hoofdlijnen 4 redenen om een fusie aan te gaan:

– Wanneer je een omgeving nauwelijks domineert en je niet de capaciteiten met je stam beschikt om alsnog je omgeving te kunnen controleren. Een niet gecontroleerde omgeving kan leiden tot een zwakke plek.

– Minimaliseren van inactiviteit. Als je een hoop inactieve en actieve leden hebt, zou je sterk kunnen overwegen om te gaan fuseren. Hiermee beperk je de inactiviteitslast.

– Als je een gebrek hebt aan ervaren spelers en er niet veel goede potentiële spelers meer te werven valt. Dit is wanneer het fuseren het karakter krijgt van een massa rekrutering.

– Laatste mogelijkheid is als er een oorlog gaande is die vermoedelijk uit zal draaien in een nederlaag. Als het er niet goed uitziet, je stam slinkt in aantallen en het is niet mogelijk om je rug recht te houden, dan zou fuseren met een andere stam een oplossing kunnen zijn.

Fuseren heeft, zoals hierboven aangegeven, vele voordelen. Maar fusies kunnen ook z’n nadelen hebben.

– Het kan de moraliteit binnen de stam omlaag brengen. Dit zou goed kunnen gebeuren nu het teamgevoel zoals die voorheen was verloren gaat. Spelers zullen zich ook minder snel geneigd voelen om spontaan te praten. Het zal tijd kosten voordat spelers elkaar kennen.

– Wantrouwen. Sommige spelers zullen misschien zelfs al een wantrouwen hebben op de huidige stamleden. Het is dan extra riskant om spelers binnen te brengen waarmee geen enkele band is opgebouwd. Loyaliteitsproblemen kunnen een rol gaan spelen.

– Verdeelde leiderschap. Als je aan het onderhandelen bent over leidinggevende posities, kunnen zaken snel rommelig beginnen te lijken. Je zou je het misschien niet snel kunnen voorstellen, maar dit soort dingen kunnen snel gebeuren. Ook de stammen met een hoop(!) ervaring. Dit soort onderhandelingen kunnen een enorme lengte krijgen waardoor het effect zal hebben op de stam. De stam mist op dat moment structuur en leiderschap.

– Het afbreukrisico. Als je al dan niet een reputatie hebt, zal deze keihard afbrokkelen als naderhand blijkt dat de fusie niet z’n vruchten heeft afgeworpen.

– Verhoogde inactiviteit nu spelers beginnen zich af te vragen wat voor zin het heeft om te spelen nu hun oude stam niet meer bestaat. Het kan een hoop moeite kosten om deze spelers de waarde van hun nieuwe stam in te laten zien.

– Het vluchtelingenprobleem. Hiermee doel ik niet op het vluchtelingenprobleem zoals wij deze op nationaal of internationaal niveau kennen maar meer dat de mogelijkheid bestaat dat sommige leden zich niet verenigd zullen voelen met de nieuwe stam. Er kan dan verdeeldheid ontstaan waardoor leden neigen om de stam te verlaten.

Fuseren is een riskante stap. Maar als dit in de juiste omstandigheden goed gedaan wordt, kan het goed werken!

Wel of geen NAP sluiten?

Ik zou graag willen zeggen, ben niet al te terughoudend in het afsluiten van NAP’s. Velen zullen zeggen dat een NAP nutteloos is. Het zou namelijk enkel je edeltargets limiteren. Een NAP kan heel functioneel zijn als er doelen gesteld moeten worden. Het is vaak veel functioneler om je in een oorlog te focussen op 1 tegenstander in plaats van meerdere. Je kunt middels het sluiten van NAP’s immers de focus verleggen naar 1 tegenstander.  “If you chase two rabbits, you will lose them both.

Bondgenootschappen

Dit wordt altijd gezien als een van de, zo niet de grootste factor bij diplomatie. Hoeveel? Waar? Wie en wat? Het is niet mogelijk om op voorhand een eenduidig antwoord te geven op de vraag hoeveel. Je zou er namelijk prima 4 maar ook bewust 0 kunnen hebben. Er is geen perfect getal, het hangt vaak samen met de omstandigheden. Hoe dan ook, sluit er in ieder geval niet teveel af!

Voor iedere extra bondgenoot vermindert de waarde van de andere bondgenootschappen. Waardevermindering van bondgenootschappen is nooit iets positiefs. Je bondgenoten worden dan meer NAP’s. En als zoiets gebeurt, zullen ze hoogstwaarschijnlijk minder snel bereid zijn om mee te helpen met plannen.

Het is van belang om op de hoogte te zijn van de plannen van je bondgenoten en andersom. Plannen moeten zo gecoördineerd worden dat jullie elkaar niet in de weg zitten, maar elkaar juist aanvullen. Ben vooral bevriend met je bondgenootschappen, dit zorgt voor een vertrouwensband en maakt coördineren van plannen dan ook veel makkelijker.

Doe normaal! Doe lekker zelf normaal! Ach, ja wat ach?

Last but not least. Blijf vooral respectvol, eerlijk en aardig naar elkaar toe. Desnoods fake je het. In dit spelletje zijn spelers vaak niet zo briljant als het gaat om inzicht. Geef ze daarom af en toe een compliment, dit zal ze sneller ertoe bewegen om mee te gaan in jouw ideeën. Presenteer vooral een positief plaatje van jezelf en je zult sneller tot compromissen kunnen komen. Laat zaken zoals arrogantie en trots niet in de weg staan als het gaat om het sluiten van dé perfecte deal.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze blog. Het is mijn 2e blog over leiderschap, hiermee heb ik in totaal 3 pijlers behandeld. Ik zal mij voor de volgende blog nog even beraden over welke pijlers ik het dan zal hebben. Vriendelijk bedankt voor het lezen en ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.